Myymälämarkkinoinnin perimmäinen tarkoitus on kasvattaa kassavirtaa eli tuoda lisää myyntiä. Se voidaan saavuttaa sekä myymällä nykyisille asiakkaille enemmän että hankkimalla koko ajan uusia asiakkaita. Se taas tapahtuu kertomalla asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille myymälän tuotteista – nykyisistä ja uutuuksista – sekä erilaisista kampanjoista.
Tämä totuus ei ole muuttunut miksikään, mutta välineet sen saavuttamiseksi sen sijaan ovat. Siinä missä ennen on luotettu painettuun julisteeseen tai tekstattuun paperilappuun ja toivottu, että ohikulkijan katse osuu siihen, tämän päivän mainosvälineet toimivat aktiivisesti kiinnittääkseen ihmisten huomion. Liikkuvan kuvan voimaa on vaikea vastustaa, ja juuri siksi uudet myymälämarkkinoinnin välineet perustuvat videomateriaalin esittämiseen.