Kokoontaittuva ei taivu ihan kaikkeen
Toinen miinus A-telineen ja julisteen sarakkeeseen tulee siitä, että yllättävästi muuttuneisiin tilanteisiin tai äkkiä ilmaantuneisiin myyntimahdollisuuksiin ei pysty kovin nopeasti reagoimaan – ainakaan brändinmukaisella viestinnällä. Jos esimerkiksi mainostettu tarjoustuote loppuu kesken, vaihtoehdoksi jää koko telineen roudaaminen piiloon tai uuden, päivitetyn mainosjulisteen askarteleminen pikaisesti. Tämä tietysti vie henkilökunnan työaikaa varsinaisesta myyntityöstä.
Perinteinen, mainosjulisteilla viestivä myyntiteline on siis halpa, siirrettävä ja yksinkertainen, muttei kovin tehokas tai mukautumiskykyinen mainosväline. Perusajatus on kuitenkin kunnossa. Pyritään tavoittamaan ohikulkijat jo myymälän ulkopuolella ja muuttamaan heidät ohikulkijoista asiakkaiksi.
Digitaalinen A-ständi – haastaja tulevaisuudesta
Vähittäiskaupoilla on paljon asioita, joista haluttaisiin kertoa ohikulkijoille, joiden katkeamaton kymi tuntuu virtaavan vääjäämättä myymälän ohi. Väkimäärän houkutteleminen ostoksille vain yhdellä markkinointiviestillä on kuin kalaparven pyydystämistä mato-ongella. Lähemmäksi troolaria pääsee digitaalinen A-ständi, joka on moderni ja huomattavasti parannettu versio tutusta mainostelineestä. Ulkonaisesti se muistuttaa perinteistä mainostelinettä eli on omilla jaloillaan seisova, A-kirjaimen mallinen ja siinä esitetään mainoksia. Suurin ero on kuitenkin se, että jalat eivät kannattele julistetta, vaan valovoimaista, digitaalista näyttöä. Se siis lankeaa digital signage -kategoriaan, johon kuuluvat muiden muassa mainos- ja infonäytöt sekä sähköiset hintalaput. Yhden mainosviestin sijaan digitaalinen A-ständi pystyy esittämään useita erilaisia sisältöjä; kuvia, tekstejä ja ennen kaikkea videoita. Liikkuva kuva on aisteillemme kuin karkkia, joka ei jää huomaamatta.
Liikkuva kuva on myynnin tehostaja vailla vertaa
Liike kiinnittää ihmisen huomion, emmekä edes voi sille mitään, koska se on jo sisäänrakennettuna perimässämme. Se, että aistimme ovat herkkiä liikkeelle ja muutoksille ympäristössä, on evoluution tuote. Ne yksilöt selviytyivät hengissä, jotka havaitsivat petoeläinten lähestymisen ja vastaavasti paikallistivat saaliin ja saivat enemmän ruokaa. Liike on ollut joko uhka tai mahdollisuus, siksi siihen on kannattanut kiinnittää huomiota.
Nykyaikaan sovellettuna voidaan myös todeta, että liikkuva kuva herättää aivoissa voimakkaampia reaktioita ja stimuloi useampia aivoalueita. Liike välittää tunteita ja dynamiikkaa, mikä tekee siitä huomiota herättävää ja kiinnostavaa. Tutkimuksen mukaan liikkuva kuva on 400 % houkuttelevampi kuin still-kuva.