Array

Parempi asiakaskokemus tuo lisämyyntiä – digitaalinen pöytänäyttö on myymälämarkkinoinnin pikkujättiläinen

Digitaalinen pöytänäyttö on innovatiivinen työkalu, joka lisää myyntiä ja rikastuttaa asiakaskokemusta. Pöytänäytöllä esitettävät kohdennetut tarjoukset ja tuotetiedot auttavat asiakkaita tekemään parempia ostopäätöksiä ja vahvistavat heidän sitoutumistaan brändiin.

Yleinen harhaluulo on, että lisämyynti tarkoittaa samaa kuin heräteostos, jota taas pidetään tarpeettomien tavaroiden harkitsemattomana ostamisena, jota hetken päästä kadutaan. Todellisuudessa ihmiset nauttivat siitä, kun he saavat uusia ideoita, innostuvat jostain tai oivaltavat kokonaan uuden tavan tehdä asioita. Digitaalinen pöytänäyttö toimii juuri näiden uusien ideoiden katalysaattorina. Hyvin perustellut ja asiakaslähtöiset ehdotukset lisämyynnille ovat win-win-tilanne, josta sekä myyjä että asiakas hyötyvät. 

Digitaalinen pöytänäyttö avaa runsaasti mahdollisuuksia tehdä lisämyyntiä. Infonäytöllä voidaan esittää kohdennettujen tarjouksien lisäksi tuotetietoa tai vaikka käyttäjien antamia arvosteluja, jotka vahvistavat mielikuvaa laadusta ja auttavat asiakasta ostopäätöksen tekemisessä.

Laajempi perspektiivi tuotteisiin tarjoaa lisämyynnin mahdollisuuksia

Varsinaisen lisämyynnin kannalta oleellista on, että pöytänäytön avulla tuotteita voidaan esitellä laajempina kokonaisuuksina. Toisin sanoen, laajennetaan näkökulmaa kattamaan koko käyttökokemus. Näin asiakkaalle voidaan tarjota suoraan tuotteeseen liittyviä lisävarusteita tai -tarvikkeita mutta myös käyttöyhteystuotteita. Ne ovat usein tuotteita, joita asiakas ei ole tullut ajatelleeksi, mutta jotka entisestään parantavat ja laajentavat alkuperäisen tuotteen käyttökokemusta.

Nämä kaikki ovat yhtä paljon asiakkaan palvelemista kuin myyntiä lisäävää markkinointia. Kun asiakas kokee saavansa myymälältä enemmän kuin vain hänen haluamansa tuotteen, se kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista niin myymälään kuin brändiinkin.

Pöytänäytön etuihin kuuluu monipuolisen sisällön esittämisen lisäksi sen fyysiset ominaisuudet. Kevyt näyttö on helppo siirtää aina sinne, missä sitä tarvitaan. Lisäksi pieni näyttö on hinnaltaan edullinen, jopa alle kolme euroa päivässä, joten useammankaan näytön hankkiminen ei tee isoa lommoa budjettiin. 

Innovatiivisia strategioita lisämyyntiin

Ristimyynti

Aiemmin mainittiin jo lisävarusteiden ja -tarvikkeiden myynti sekä viitattiin ristiinmyyntiin eli alkuperäistä ostosta täydentävien käyttöyhteystuotteiden tarjoamiseen. Esimerkiksi kahvinkeittimen ostajalle suositellaan erityisen laadukkaita kahvipapuja tai maidonvaahdotinta. Tämän tyyppisten käyttöyhteystuotteiden ongelmana on usein se, että ne eivät ole myymäläesillepanossa fyysisesti samassa paikassa, vaan hyvinkin eri puolilla myymälää. Digitaaliset pöytänäytöt voivat esitellä näitä tuotteita houkuttelevasti kuvin ja videoin sekä myös opastaa löytämään esitellyt tuotteet myymälästä.  

 

Up-selling

Toinen lisämyyntiä kasvattava menetelmä on up-selling eli asiakkaalle tarjotaan laadukkaampaa tai monipuolisempaa versiota tuotteesta, jota hän on ostamassa. Pöytänäytöllä parempia ominaisuuksia tai lisäpalveluja on helppo havainnollisesti esitellä ja siten vakuuttaa asiakasta valitsemaan alkuperäistä kalliimpi tuote, johon hän myös on todennäköisesti tyytyväisempi kuin ensimmäiseen valintaansa.

Profiloidut tuotesuositukset

Pöytänäytön tarjoamien tuotteiden ei tarvitse välttämättä suoraan liittyä esiteltävän tuotteen käyttöön. Profiloidut tuotesuositukset tarkoittavat tietyn asiakasprofiilin mukaisia ehdotuksia. Mikäli data-analytiikan perusteella tiedetään, että jotain tuotetta ostaneet ovat usein hankkineet myös jotain toista tuotetta, pöytänäytöllä voidaan esitellä myös niitä. Golfmailaa ostavalle voidaan ehdottaa urheilullisia vaatteita golfaajien suosimilta brändeiltä tai aiemman esimerkin mukaan kahvikoneen ostajalle suositellaan kirjaa, joka johdattaa erikoiskahvien maailmaan. 

Inspiroi asiakkaita

Näytöillä voi myös inspiroida asiakkaita kokeilemaan jotain uutta, käyttämään tuotteita odottamattomalla tavalla tai yhdistämään niitä innovatiivisesti. Klassinen esimerkki on resepti-ideoiden esittely elintarvikemyymälässä, jolloin asiakas voi innostua hankkimaan kaikki tarvittavat ainekset annoksen valmistamiseen. Vaatteiden kohdalla erilaisten asukokonaisuuksien näyttäminen asusteiden kanssa saattaa herättää uusia tarpeita. 

Innovatiivisia strategioita lisämyyntiin

Ristimyynti

Aiemmin mainittiin jo lisävarusteiden ja -tarvikkeiden myynti sekä viitattiin ristiinmyyntiin eli alkuperäistä ostosta täydentävien käyttöyhteystuotteiden tarjoamiseen. Esimerkiksi kahvinkeittimen ostajalle suositellaan erityisen laadukkaita kahvipapuja tai maidonvaahdotinta. Tämän tyyppisten käyttöyhteystuotteiden ongelmana on usein se, että ne eivät ole myymäläesillepanossa fyysisesti samassa paikassa, vaan hyvinkin eri puolilla myymälää. Digitaaliset pöytänäytöt voivat esitellä näitä tuotteita houkuttelevasti kuvin ja videoin sekä myös opastaa löytämään esitellyt tuotteet myymälästä.  

 

Up-selling

Toinen lisämyyntiä kasvattava menetelmä on up-selling eli asiakkaalle tarjotaan laadukkaampaa tai monipuolisempaa versiota tuotteesta, jota hän on ostamassa. Pöytänäytöllä parempia ominaisuuksia tai lisäpalveluja on helppo havainnollisesti esitellä ja siten vakuuttaa asiakasta valitsemaan alkuperäistä kalliimpi tuote, johon hän myös on todennäköisesti tyytyväisempi kuin ensimmäiseen valintaansa.

Profiloidut tuotesuositukset

Pöytänäytön tarjoamien tuotteiden ei tarvitse välttämättä suoraan liittyä esiteltävän tuotteen käyttöön. Profiloidut tuotesuositukset tarkoittavat tietyn asiakasprofiilin mukaisia ehdotuksia. Mikäli data-analytiikan perusteella tiedetään, että jotain tuotetta ostaneet ovat usein hankkineet myös jotain toista tuotetta, pöytänäytöllä voidaan esitellä myös niitä. Golfmailaa ostavalle voidaan ehdottaa urheilullisia vaatteita golfaajien suosimilta brändeiltä tai aiemman esimerkin mukaan kahvikoneen ostajalle suositellaan kirjaa, joka johdattaa erikoiskahvien maailmaan. 

Inspiroi asiakkaita

Näytöillä voi myös inspiroida asiakkaita kokeilemaan jotain uutta, käyttämään tuotteita odottamattomalla tavalla tai yhdistämään niitä innovatiivisesti. Klassinen esimerkki on resepti-ideoiden esittely elintarvikemyymälässä, jolloin asiakas voi innostua hankkimaan kaikki tarvittavat ainekset annoksen valmistamiseen. Vaatteiden kohdalla erilaisten asukokonaisuuksien näyttäminen asusteiden kanssa saattaa herättää uusia tarpeita. 

Asiakkaille oivalluksia, myymälälle tyytyväisiä asiakkaita

Digitaalinen pöytänäyttö ei ole vain myyntityökalu; se on innovatiivinen väline, joka voi muuttaa asiakaskokemuksen hyvästä vielä paremmaksi ja lisätä myyntiä merkittävästi. Hyvin suunnitellut ja kohdennetut viestit tarjoavat asiakkaille arvokkaita ideoita ja oivalluksia, jotka rikastuttavat heidän ostokokemusta. Pöytänäyttö mahdollistaa tehokkaan lisämyynnin esittelemällä tuotteita ja palveluja, joita asiakkaat eivät ehkä ole itse ajatelleet, mutta jotka parantavat heidän alkuperäistä valintaansa.

 Investointi digitaaliseen pöytänäyttöön on pitkäjänteinen valinta, joka tuottaa tutkitusti tulosta. Sen monipuoliset ominaisuudet, kuten helppo siirrettävyys ja kustannustehokkuus, tekevät siitä käytännöllisen ja saavutettavan vaihtoehdon jopa pienille myymälöille. Kun asiakas tuntee saavansa enemmän kuin pelkän tuotteen, se lisää hänen sitoutumistaan myymälään ja brändiin. Kohdennettua sisältöä saat infonäytölle automaattisella sisällöntuotantopalvelulla, storefyn adbotilla, sekä näyttöjen sisällön hallinnassa auttaa helppokäyttöinen Easy CMS.