Array

Perinteinen mainoständi vai digitaalinen A-ständi?

Asiakkaiden kokemus myymälästä syntyy jo ennen astumista sisälle myymälään. Siihen vaikuttavat esimerkiksi myymälän sijainti, julkisivu, näyteikkuna, tuotteiden esillepano, siisteys ja tietysti ulos näkyvät tuotteet ja tarjoukset. Osaan näistä asioista voi vaikuttaa enemmän kuin toisiin.

Kun puhutaan myymälän aktiivisesta markkinoinnista kauppapaikan läheisyydessä, ensimmäiseksi mieleen tulee perinteinen, omilla jaloilla seisova, A-mallinen mainosständi. Painettu tai käsin tekstattu juliste kertoo isoin kirjaimin yhden tietyn markkinointiviestin: tarjous, uutuus, ale tai jotain muuta. Tällainen perinteinen mainosteline on yksinkertainen, varmatoiminen ja edullinen media, kunhan ajantasaista mainosmateriaalia on valmiina tai firmasta löytyy tekstaustaitoista henkilökuntaa. Ohutta metalliputkea oleva ständi on myös helppo pystyttää ja siirrellä, eikä se ole kovin altis säävaihteluillekaan, joten sen voi huoletta jättää niin auringonpaahteeseen kuin pakkasen armoillekin. Kaiken kaikkiaan varsin pätevä kapistus.

Huomioarvossa parantamisen varaa

Lista siitä, mihin mainosteline kadun varrella tai kauppakeskuksen käytävässä ei pysty, onkin sitten pidempi. Ehkä tärkeimpänä se, että staattinen mainosjuliste ei lopultakaan kovin tehokkaasti herätä ohikulkijoiden huomiota, ellei katse satu siihen osumaan – tai itse ständiin kompastu.

Ihminen näkee vuorokauden aikana tuhansia mainonnaksi laskettavia markkinointiviestejä, joten kilpailu asiakkaiden huomiosta on kovaa. Kävelevän ihmisen katsekorkeuden alapuolella oleva, liikkumaton juliste ei suoranaisesti ole mikään huomiomagneetti, ellei mainoksen viesti, vaikkapa puoleen hintaan myytävistä pilkkihaalareista, osu nimenomaan uutta pilkkihaalaria etsivän henkilön aistihavaintokenttään.

Lue myös artikkeli: Liikkuva kuva tuli A-ständeihin

Kokoontaittuva ei taivu ihan kaikkeen

Toinen miinus A-ständin ja julisteen sarakkeeseen tulee siitä, että yllättävästi muuttuneisiin tilanteisiin tai äkkiä ilmaantuneisiin myyntimahdollisuuksiin ei pysty kovin nopeasti reagoimaan – ainakaan brändinmukaisella viestinnällä. Jos esimerkiksi mainostettu tarjoustuote loppuu kesken, vaihtoehdoksi jää koko ständin roudaaminen piiloon tai uuden, päivitetyn mainosjulisteen askarteleminen pikaisesti. Tämä tietysti vie henkilökunnan työaikaa varsinaisesta myyntityöstä.

Perinteinen, mainosjulisteilla viestivä myyntiteline on siis halpa, siirrettävä ja yksinkertainen, muttei kovin tehokas tai mukautumiskykyinen mainosväline. Perusajatus on kuitenkin kunnossa. Pyritään saada asiakas kiinnostumaan jo myymälän ulkopuolella ja muuttamaan heidät ohikulkijoista asiakkaiksi.

Digitaalinen A-ständi – haastaja tulevaisuudesta

Vähittäiskaupoilla on paljon asioita, joista haluttaisiin kertoa ohikulkijoille, joiden katkeamaton kymi tuntuu virtaavan vääjäämättä myymälän ohi. Parastaan tuotteiden esillepano ei auta, jos ihmiset eivät alistu niiden vetovoimalle. Väkimäärän houkutteleminen ostoksille vain yhdellä markkinointiviestillä on kuin kalaparven pyydystämistä mato-ongella. Lähemmäksi troolaria pääsee digitaalinen A-ständi, joka on moderni ja huomattavasti parannettu versio tutusta mainostelineestä. Ulkonaisesti se muistuttaa perinteistä mainosständiä eli on omilla jaloillaan seisova, A-kirjaimen mallinen ja siinä esitetään mainoksia. Suurin ero on kuitenkin se, että jalat eivät kannattele julistetta, vaan valovoimaista, digitaalista näyttöä. Se siis lankeaa digital signage -kategoriaan, johon kuuluvat muiden muassa mainos- ja infonäytöt sekä sähköiset hintalaput. Yhden mainosviestin sijaan digitaalinen A-ständi pystyy esittämään useita erilaisia sisältöjä; kuvia, tekstejä ja ennen kaikkea videoita. Liikkuva kuva on aisteillemme kuin karkkia, joka ei jää huomaamatta.

 

Liikkuva kuva on myynnin tehostaja vailla vertaa

Liike kiinnittää ihmisen huomion, emmekä edes voi sille mitään, koska se on jo sisäänrakennettuna perimässämme. Se, että aistimme ovat herkkiä liikkeelle ja muutoksille ympäristössä, on evoluution tuote. Ne yksilöt selviytyivät hengissä, jotka havaitsivat petoeläinten lähestymisen ja vastaavasti paikallistivat saaliin ja saivat enemmän ruokaa. Liike on ollut joko uhka tai mahdollisuus, siksi siihen on kannattanut kiinnittää huomiota.

Nykyaikaan sovellettuna voidaan myös todeta, että liikkuva kuva herättää aivoissa voimakkaampia reaktioita ja stimuloi useampia aivoalueita. Liike välittää tunteita ja dynamiikkaa, mikä tekee siitä huomiota herättävää ja kiinnostavaa. Tutkimuksen mukaan liikkuva kuva on 400 % houkuttelevampi kuin still-kuva.

 

Get’em while they’re hot eli markkinoinnin ajankohdalla on väliä

Mainonta on tehokkainta silloin, kun ihminen voi mainoksen nähtyään tai kuultuaan toimia heti halutulla tavalla. Esimerkiksi tulla sisään myymälään. Edellisenä iltana nähdystä tv-mainoksesta on aika pitkä aika ja matka kaupan kassalle. Verkkokaupassa tätä ongelmaa ei ole, mutta fyysisen kauppapaikan kohdalla mitä kauempana mainosviesti on varsinaisesta ostotapahtumasta, sitä suurempi mahdollisuus on, että asia ehtii jo unohtua.

Lue myös artikkeli: Mistä sisältöä? Mainos digital signage -mainosnäytöille

Kauppakeskuksen käytävällä parveilevat ihmiset ovat täydellinen kohderyhmä myymälämainonnalle. He ovat jo valinneet tulla paikkaan, jonka ainoa tarkoitus on myydä tuotteita ja palveluja, ja he suorastaan etsivät jotain itseään kiinnostavaa. Silloin kaikkein otollisin ajankohta tavoittaa mahdollinen asiakas on heidän ollessaan lähellä myymälää. Jos heille vielä voidaan esittää useampia mainossisältöjä, todennäköisyys sille, että jokin niistä saa ohikulkijan lakkaamaan olemasta ohikulkija, kasvaa huomattavasti. Tässä digitaalinen A-ständi päihittää selvästi perinteisen A-telineen yhden, liikkumattoman mainosjulisteen.

Mutta kun tuolla mainosjulisteessa lukee…

Yksinkertaisen julistetelineen vahvuuksiin voisi nopeasti ajateltuna kuuluvan helppo ja nopea päivitettävyys. Vanha juliste pois ja uusi tilalle. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Päivitystarve pitää ensin tunnistaa. Vanha mainos unohtuu helposti julistamaan jo vanhentunutta sanomaa ja jonkun pitää kuitenkin käydä se myös vaihtamassa.

Tämänkin erän digitaalinen versio vie nimiinsä, sillä mainosnäytön hallintajärjestelmään voi ajastaa mainoksia esitettäväksi pitkälle tulevaisuuteen. Materiaali on aina ajan tasalla ja yllättäviä tilanteita varten kokonaan uuden laadukkaan ja brändinmukaisen sisällönkin tuottamiseen on olemassa helppoja lähes automaattisia apuvälineitä. Ajantasaisuuden lisäksi henkilökunnalta säästyy aikaa varsinaiseen myyntityöhön.

Mainosteline vai digitaalinen mainosnäyttö?

Vertailun tulos voi vaikuttaa aika ylivoimaiselta digitaalisen A-ständin hyväksi, mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että perinteinen mainosständi on hyvä ratkaisu tietyissä tilanteissa. Jos A-teline on ulkoilmassa alttiina säälle tai kyseessä on yksittäinen myymälä, jonka tuotevalikoima on suppea, on digital signage -järjestelmän hankkiminen hiukan liioittelua. Sen sijaan, jos myymälöitä on esimerkiksi kolme tai useampia, syntyy digitaalisella A-ständillä sekä huomattavaa säästöä että viivan alla näkyvää myynnin kasvua.

Lue myös artikkeli: 5 hyötyä, jotka saat, kun hankit digital signage -mainosnäytön myymälään