3 syytä, miksi sähköiset hintalaput säästävät aikaa ja rahaa

Perinteinen tapa hinnan esittämiseen on paperinen hintalappu, mutta uudet sähköiset hintalaput tuovat mukanaan koko joukon ominaisuuksia, jotka säästävät huomattavasti aikaa ja sen myötä myös rahaa. Alta löydät kolme konkreettista esimerkkiä.

19.4.2024

Houkutteleva hinta kiinnittää asiakkaan huomion, se auttaa asiakasta vertailemaan eri vaihtoehtojen välillä ja on usein myös se asia, joka lopulta ratkaisee ostopäätöksen. Se, mistä asiakas tuotteen hinnan näkee, on tietysti hintalappu. Perinteinen tapa hinnan esittämiseen on paperinen hintalappu, mutta uudet sähköiset hintalaput tuovat mukanaan koko joukon ominaisuuksia, jotka säästävät huomattavasti aikaa ja sen myötä myös rahaa. Alta löydät kolme konkreettista esimerkkiä.

1 Sähköinen hintalappu päivittyy sekunneissa

Kun hinnat myymälässä vaihtuvat, pitää myös hintalaput päivittää. Perinteisillä paperisilla hintalapuilla yhden yksittäisen tuotteen hinnan vaihtaminen ei ole iso juttu, mutta jos kyse on tarjouskampanjasta, lappujen vaihtoon saattaa kulua paljonkin aikaa. Myymäläketjun kohdalla käytetyn ajan voi vielä kertoa myymälöiden määrällä. Kun sama operaatio suoritetaan jokaisen kampanjan yhteydessä, vuositasolla hintalappujen vaihtoon kuluva aika on jo rahallisestikin merkittävä.

Digitaalinen hintalappu voidaan päivittää sekunneissa. Eikä vain yhtä, vaan kaikki hinnat koko ketjun kaikissa myymälöissä – yhtä aikaa. Mittavatkin kampanjat voidaan jalkauttaa hetkessä. Henkilökunnan ei tarvitse käydä manuaalisesti läpi koko myymälää, irrotella vanhoja hintalappuja ja kiinnitellä uusia. Hintatiedot voidaan muuttaa keskitetysti yhdestä paikasta. Säästyneen ajan voi käyttää vaikka henkilökohtaiseen asiakaspalveluun, joka tuottaa varmasti paremman tuoton kuin lappujen vaihto.

2 Elektronisilla hintalapuilla ei näy vääriä hintoja

Manuaalisesti hintalappuja päivitettäessä inhimillisiä virheitä sattuu. Edellisen tarjouskampanjan vanhoja hintalappuja jää vaihtamatta, hinnoissa on virheitä, tai lappuja päätyy vääriin tuotteisiin. Oli virhe kumpaan suuntaan tahansa, se synnyttää ongelmia. Jos hintalapun väärä hinta on korkea, tuote jää hyllyyn. Liian halpaa hintaa osoittava hintalappu taas aiheuttaa asiakkaalle pahaa mieltä kassalla ja tuote voidaan usein joutua myymään ilmoitetulla väärällä hinnalla.

Sähköisten hintalappujen avulla päivitykset tehdään automaattisesti ja tarkasti, mikä vähentää virheiden riskiä ja siten myös henkilökunnan virheiden korjaamiseen kuluvaa aikaa. Asiakkaat näkevät aina oikeat hinnat ja voimassa olevat tarjoukset, mikä vähentää reklamaatioiden määrää ja tekee ostokokemuksesta sujuvamman. Kassoillakaan ei enää synny ikäviä kiistoja, jotka aiheuttaisivat lommoja yrityksen imagoon.

3 Omnibus-direktiivin vaatimukset täyttyvät

Omnibus-direktiivin tarkoituksena on lisätä hinnoittelun läpinäkyvyyttä kuluttajien suuntaan. Kaupan kannalta direktiivin keskeisin vaatimus on, että alennuksesta ilmoitettaessa vertailuhintana voi käyttää ainoastaan alinta hintaa, jolla yritys on markkinoinut tuotetta kampanjaa edeltävän 30 päivän aikana. Direktiivin rikkominen on luonnollisesti sanktioitu ja kovimmillaan rangaistukseksi voidaan määrätä seuraamusmaksu, jonka suuruus perustuu liikevaihtoon.

Käyttämällä sähköisiä hintalappuja, ei sanktioista ole pelkoa, sillä elektronisissa hintalapuissa hinnat voidaan, niin haluttaessa, esittää Omnibus-direktiivin mukaisesti eli alin myyntihinta näkyy automaattisesti hintalapussa. Sähköiset hintalaput eivät ainoastaan säästä aikaa ja vaivaa hintojen päivittämisessä, vaan myös varmistavat, että liikkeen hinnoittelu on linjassa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Jälleen yksi huoli vähemmän.

Sähköisten hintalappujen edut pähkinänkuoressa

Sähköiset, elektroniset tai digitaaliset hintalaput – mitä termiä niistä haluaakin käyttää

  • helpottavat henkilökunnan työtä ja säästävät työaikaa,
  • vähentävät virheellisistä hintatiedoista aiheutuvia ongelmia sekä
  • huolehtivat hintojen esittämisestä vaaditulla tavalla, minkä ansiosta yritys välttyy kalliilta sanktioilta.

Jokainen kohta merkitsee joko suoraan tai välillisesti rahallista säästöä. Näiden lisäksi sähköisissä hintalapuissa on ominaisuuksia, jotka auttavat lisäämään ihan suoranaista myyntiä, kuten

  • mahdollisuus dynaamiseen hinnoitteluun, jossa hintoja voidaan vaihtaa esimerkiksi muuttuvan kilpailutilanteen mukaan
  • kampanjoiden nopea jalkauttaminen kaikissa ketjun myymälöissä
  • tuotteeseen liittyvän reaaliaikaisen tiedon, kuten tuotteen myymäläsaatavuuden esittäminen hintalapussa

Jos tämä artikkeli herätti sinussa kiinnostuksen saada tietää lisää, käy tutustumassa sähköisten hintalappujen tuotesivuumme!