Array

A/B-testauksen ABC – selvitä, mikä toimii myymälämarkkinoinnissa

Kaikessa markkinoinnissa kiinnostava kysymys on, mikä eri viesteistä toimii parhaiten. Asia selviää testaamalla, mutta perinteisessä markkinoinnissa se vie aikaa ja tulosten vertailu on hankalaa. Digital signage tekee A/B-testauksesta helppoa. Lue A/B-testauksen aapisesta, miten voit kehittää myymälämarkkinointiasi paremmaksi.

Kuten aapisessa on tapana, aloitetaan aivan perusasioista. A/B-testauksella markkinoinnissa tarkoitetaan mainoksen kahden erilaisen version esittämistä ja niiden tuottamien tulosten vertailua. Kun puhutaan myymälän infonäytöillä esitettävistä mainoksista, A/B-testaus auttaa ymmärtämään minkälaisella viestillä ja sisällöllä saadaan eniten haluttuja tuloksia. Oli tavoitteena sitten saada enemmän kävijöitä myymälään tai tarjoustuotteille lisää myyntiä, tuloksien mittaaminen on helppoa, kun käytössä on selvää dataa. Vertailemalla kävijämääriä ja myyntejä sekä yhdistämällä tieto siihen, mitä viestiä milloinkin on näytetty, ei tarvitse arvailla, mikä viesti vetää ja mikä ei. 

Lue myös: Miten konvertoin kauppakäytävältä? Huomioi nämä kolme asiaa!

Mitä asioita A/B-testauksessa kannattaa ottaa huomioon?

Vaihtuva elementti

Yksittäisessä A/B-testauksessa verrataan vain yhtä vaihtuvaa ominaisuutta kerrallaan. Jos kahdessa verrattavassa versiossa on useampia eroavaisuuksia, et saa tietää, mikä niistä lopulta oli ratkaiseva tekijä, etkä voi hyödyntää tietoa tulevissa mainoksissa. Voidaan esimerkiksi korostaa kahdessa eri versiossa tuotteen kahta eri ominaisuutta tai toisessa nostetaan näkyvämpään rooliin tuotteen myyntihinta ja toisessa alennusprosentti.

Testin pituus

Testin keston on oltava tarpeeksi pitkä, jotta tulokset ovat tilastollisesti merkittäviä. Myymälässä voidaan esimerkiksi esittää kahta eri mainosta vuoropäivinä tietyn ajanjakson kuluessa ja verrata myyntejä näiltä päiviltä.

Yhtenäinen ympäristö

Jotta testin tulokset olisivat vertailukelpoisia, tulee luonnollisesti huolehtia, että testattavia versioita esitetään samanlaisissa olosuhteissa. Esimerkiksi kummallekin versiolle tulee yhtä monta hyvää kauppapäivää. Sataprosenttisesti yhdenmukaisia olosuhteita voi olla mahdotonta luoda, mutta jos numeroissa on riittävästi eroa, voittajasta ei ole epäselvyyttä.

Mittarit ja analytiikka

Käytä selkeitä mittareita paremmuuden toteamiseen. Kun mainonnan kohteena on myytävä tuote, yksinkertaisin ja myös olennaisin mittari on myynti. Jos testiolosuhteet ovat mahdollisimman yhtenäiset, ratkaisu löytyy myytyjen tuotteiden sarakkeesta kappalemäärän kohdalta. Muita helposti mitattavia asioita ovat esimerkiksi mainoksessa olevan QR-koodin kautta kampanjasivulle tulleiden määrä tai muu toteutunut toimenpide, johon on voitu saada kehote vain mainoksen kautta.

Mitä asioita A/B-testauksessa kannattaa ottaa huomioon?

Vaihtuva elementti

Yksittäisessä A/B-testauksessa verrataan vain yhtä vaihtuvaa ominaisuutta kerrallaan. Jos kahdessa verrattavassa versiossa on useampia eroavaisuuksia, et saa tietää, mikä niistä lopulta oli ratkaiseva tekijä, etkä voi hyödyntää tietoa tulevissa mainoksissa. Voidaan esimerkiksi korostaa kahdessa eri versiossa tuotteen kahta eri ominaisuutta tai toisessa nostetaan näkyvämpään rooliin tuotteen myyntihinta ja toisessa alennusprosentti.

Testin pituus

Testin keston on oltava tarpeeksi pitkä, jotta tulokset ovat tilastollisesti merkittäviä. Myymälässä voidaan esimerkiksi esittää kahta eri mainosta vuoropäivinä tietyn ajanjakson kuluessa ja verrata myyntejä näiltä päiviltä.

Yhtenäinen ympäristö

Jotta testin tulokset olisivat vertailukelpoisia, tulee luonnollisesti huolehtia, että testattavia versioita esitetään samanlaisissa olosuhteissa. Esimerkiksi kummallekin versiolle tulee yhtä monta hyvää kauppapäivää. Sataprosenttisesti yhdenmukaisia olosuhteita voi olla mahdotonta luoda, mutta jos numeroissa on riittävästi eroa, voittajasta ei ole epäselvyyttä.

Mittarit ja analytiikka

Käytä selkeitä mittareita paremmuuden toteamiseen. Kun mainonnan kohteena on myytävä tuote, yksinkertaisin ja myös olennaisin mittari on myynti. Jos testiolosuhteet ovat mahdollisimman yhtenäiset, ratkaisu löytyy myytyjen tuotteiden sarakkeesta kappalemäärän kohdalta. Muita helposti mitattavia asioita ovat esimerkiksi mainoksessa olevan QR-koodin kautta kampanjasivulle tulleiden määrä tai muu toteutunut toimenpide, johon on voitu saada kehote vain mainoksen kautta.

Mitä asioita A/B-testauksessa voi mainosnäytöillä kokeilla?

Sisältö ja viesti. Infonäytöllä esitettävässä myymälämainonnassa, muuttuva elementti on tyypillisesti mainoksen otsikko, teksti, väri, kuva tai video. Myös hintaa, alennusprosenttia, kaupanpäällistä tai vastaavaa asiakkaan saamaa etua voidaan testata, jolloin voidaan saada selville, kasvattaako suurempi tarjottu etu myyntiä riittävästi ollakseen kannattava.

Aikaväli ja taajuus. Sisällön sijaan voit testata, miten mainoksen esittämisen eri ajankohdat tai se, kuinka usein mainos näytetään ja kuinka pitkään se kerrallaan näkyy, vaikuttavat tuloksiin, kun sisältö itsessään on sama.

Kohdennus. Voit myös testata, miten eri kohderyhmät reagoivat mainontaan esimerkiksi suuntaamalla mainoksen viestin selkeästi eri demografiaan kuuluvalle asiakaskunnalle. 

Toinen mainos puhuttelee esimerkiksi nuoria ja toinen heidän vanhempiaan, tai toinen on suunnattu miehille ja toinen naisille. Testauksen myötä voit löytää piileviä kohderyhmiä, jota ei ensisijaisesti ajateltu tuotteen ostajiksi.

Näyttöjen sijainti. Mikäli käytössä on kaksi tai useampia näyttöjä tai yksittäisen näytön paikkaa voidaan vaihtaa, voidaan testata, missä esitettävä mainossisältö toimii parhaiten. 

Lue myös: Miten teen hyvää myymälämarkkinointia?

Mitä hyötyjä A/B-testauksesta on digital signage -järjestelmän käyttäjille?

Parempi ROI (Return on Investment):

A/B-testauksella optimoit sisältöä ja säästät rahaa, koska vain tehokkain sisältö pysyy käytössä.

 

Kohdennettu markkinointi:

Testaamalla erilaisia kohdennettuja sisältöjä voit löytää parhaiten juuri haluttua asiakasryhmää puhuttelevat viestit.

Jatkuva parantaminen:

A/B-testaus ei ole kertaluonteinen prosessi, vaan se mahdollistaa jatkuvan kehittämisen ja sisällön optimoinnin.

Testaus on jatkuva prosessi – älä jää lepäämään laakereillasi

A/B-testaus on niin sanottu iteratiivinen prosessi eli se ei pääty, kun kahdesta versiosta on saatu voittaja selville. Tuloksia voidaan käyttää jatkuvaan optimointiin eli toimivimmat elementit pääsevät jatkoon ja seuraavissa testeissä vaihdetaan jotain toista muuttujaa. 

Digital Signage -järjestelmä antaa A/B-testaukselle erinomaiset työkalut, sillä eri sisällöt voidaan helposti ajastaa ja testauksesta tulee käytännössä lähes automaattista. Yksittäinen myymäläkin hyötyy tuloksista ja ketjuliiketoiminnassa hyödyt ovat otannan koon ansiosta vieläkin mullistavampia!