Array

Tehokkaampaa markkinointia digital signagen avulla

Tässä artikkelissa käsittelemme kolmea osa-aluetta, joissa digital signage tehostaa markkinointia

Tehokkaampaa markkinointia Digital Signagen avulla

Mainoksilla pyritään luomaan myytävästä tuotteesta mielikuvia, jotka synnyttävät tunnesiteen asiakkaan ja tuotteen välille. Riittävän vahva tunneside voi johtaa myyjän kannalta ihanteelliseen lopputulokseen, eli tuotteen ostamiseen. Pitkään tuotteen ostamiseen on riittänyt staattiset mainokset, mutta vuosi vuodelta ihmisten huomiokyky on heikentynyt huomattavasti, heikentäen myös printtimedian voimaa. On siis otettava käyttöön kovemmat keinot.

Ihmisillä on biologinen tarve ohjata katse liikkuvaan kohteeseen, mikä tekee videosta ylivoimaisen keinon herättää ihmisten huomio digimainonnassa. Videon hyödyntäminen on kuitenkin ollut myymäläympäristössä kauan hankalaa ja kallista, mutta Digital Signagen avulla se on nyt helpompaa kuin koskaan aikaisemmin.

Vuonna 2014 julkaistun tutkimuksen mukaan Digital Signage -mainosnäytöillä voidaan vaikuttaa myönteisesti kuluttajan ostopäätökseen. Jos myymälässä posliiniastioiden taustalle asetetaan video hymyilevästä perheestä kesämökillä, joka kerääntyy pöydälle kauniin kattauksen ääreen, asiakkaalle annetaan valmis kuva tulevaisuudesta tuotteen parissa. Esillä olevat astiat ovat avain tähän tulevaisuuteen, joka avautuu maksamalla tuote kassalla. Luomalla asiakkaalle eläviä mielikuvia tuotteesta, Digital Signage voi kasvattaa myyntiä ja automatisoida myymälämarkkinointia.

Lue myös artikkeli: 5 hyötyä, jotka saat, kun hankit digital signage -mainosnäytön myymälään

Printteri, josta tulostuu kuvia erilaisista leivonnaisista.

Digital Signage vai perinteinen printtimedia?

Tutkimusmateriaali osoittaa, että Digital Signage on liikkuvalla kuvallaan erittäin hyvä keino saada ohikulkevien ihmisten huomio. Videon avulla tuotteen tuoman lisäarvon voi kommunikoida asiakkaalle tehokkaasti lyhyessä ajassa. Perinteinen printtimedia on kuitenkin ollut mainonnassa käytössä jo vuodesta 1454, kun Gutenberg loi ensimmäisen painokoneen. Printatut mainokset ovat toimineet tuttuna ja turvallisena ratkaisuna hyvin pitkään, mutta voiko tulevaisuuden haastaja Digital Signage olla parempi vaihtoehto? Seuraavaksi vertailemme näitä kahta keskenään kolmessa eri osa-alueessa ja lopuksi käymme läpi, kumpi vaihtoehto sinun kannattaa valita markkinoinnin kannalta.

1. Hinta

Vertaillessa Digital Signagen kustannuksia printtimedian kustannuksiin on tärkeää ottaa huomioon sekä alkuinvestoinnit että pitkän aikavälin kulut. Digital Signage vaatii suuremman sijoituksen alussa, mutta tarjoaa huomattavia säästöjä ylläpidossa ja sisällön päivityksessä pidemmällä aikavälillä. Yhden perinteisen mainoskampanjan tuottaminen saattaa olla halvempaa kuin Digital Signagen hankkiminen, mutta ne aiheuttavat jatkuvia tuotanto- ja päivityskustannuksia. Jos yrityksellä on monta myymälää, täytyy julisteita painattaa niihin jokaiseen, toimittaa ne paikan päälle sekä myymälässä huolehtia oikea-aikaisesta kiinnityksestä ja poistamisesta. Tämä kaikki pitäisi tehdä yhtenäisesti useassa paikassa erikseen, jolloin mahdollisuus erehdyksille voi olla suuri.

Jokainen uusi kampanja pitää tilata mainostoimistosta erikseen. Kampanjan visuaalinen ilme pitää olla hyvin pitkään mietitty, sillä printtituote on lopullinen. Digital Signagen videosisällön muutokset saa jokaiselle näytölle samanaikaisesti ja lopputuloksen näkee reaaliajassa. Digital Signage ei luo samanlaisia taloudellisia paineita kuin printtimedia, sillä sisältö on digitaalisessa muodossa. Tästä pääsemmekin seuraavaan aihealueeseen, joka on:

2. Sisällöntuotanto ja joustavuus

Verrattuna printattuun tuotteeseen, Digital Signage tarjoaa käyttäjälleen enemmän pelivaraa. Jokainen printtikampanja maksaa erikseen ja tuotteiden odottaminen kestää pidempään. Kun prosessi on lähtenyt käyntiin, on vaikeaa enää tehdä muutoksia. Visuaalinen ilme pitää siis olla hyvin suunniteltu ennen tekemistä, sillä tulos on lopullinen. Kuluttajamarkkinoilla tapahtuu muutoksia kiivaaseen tahtiin ja printtimedian kanssa näihin muutoksiin reagoiminen voi olla kallista ja kömpelöä.

Storefyn avulla Digital Signage -näyttöjen päivittäminen on ennennäkemättömän helppoa ja sisällöntuotannon voi hoitaa jopa automaattisesti. Lopputulosta ei tarvitse odottaa kuten printin kanssa, vaan saat kampanjan käyntiin juuri otollisella hetkellä. Muutoksia voi tehdä nopeallakin aikataululla ja eri versioiden testaaminen on mahdollista matalalla kynnyksellä.

Lue myös artikkeli: Mistä sisältöä? Mainos digital signage -mainosnäytöille

3. Asiakkaiden huomio

Suomessa ihmiset näkevät jopa tuhansia mainoksia päivässä. Kilpailu on siis todella kovaa saada asiakas katsomaan juuri oman liikkeen mainosta ja vielä kiinnostumaan siitä sen verran, että hän haluaa astua myymälään. Myymälässä sisällä tuotteiden esillepano vaikuttaa siihen, onko tuote tarpeeksi houkutteleva, jotta asiakas haluaa kiikuttaa sen kassalle asti. Myymälämarkkinoinnin tärkeys on siis ensisijaista tässä prosessissa, joten tehokkaan ratkaisun valitseminen on tärkeää.

Tutkimuksen mukaan liikkuvalla kuvalla on 400% suurempi huomioarvo, kuin liikkumattomalla ja se voi lisätä kävijöitä myymälään jopa 17-23%. Lisäksi myynnin kasvu voi olla jopa 11,5%, kun mainosmateriaali esitetään digitaalisella näytöllä. Numerot eivät valehtele ja se on selvää, että Digital Signage on huomion herättäjänä ylivoimainen verrattuna printtimediaan. Storefyn Digital Signage tuotteilla pystyt varmistamaan sen, että myymälämarkkinointisi onnistuu joka kerta.

Lopputulos

Vaikka printtimedia saattaa houkutella hinnallaan ensivilkaisulta, kannattaa keskittyä pidempään aikaväliin. Digital Signagen tarjoamat hyödyt ovat suuremmat ja järjestelmä maksaa itsensä takaisin sekä hinnan että ajan kanssa. Digital Signage hoitaa myymälämarkkinoinnin puolestasi tehokkaasti, jolloin aikaa vapautuu itse myyntiin. Ratkaisevassa asemassa on näytöllä esitettävä sisältö, jonka Storefyn ekosysteemi voi tehdä sinulle jopa automaattisesti.

Investoi laatuun ja aloita myyntisi kasvattaminen storefyn kanssa!