Array

Miten hankin ensimmäisen digital signage -järjestelmän?

Digital signage -järjestelmän hankkiminen ei ole monimutkaista. Alkuun pääsee pienelläkin investoinnilla ja järjestelmää voi kasvattaa tarpeiden lisääntyessä.

Myymälöiden digitalisoituminen on ollut käynnissä jo hyvän aikaa ja yhä useammassa yrityksessä on havahduttu digital signage -järjestelmien tarjoamiin hyötyihin, kuten tehokkaampaan ja kohdistetumpaan markkinointiin sekä asiakaskokemuksen parantumiseen. On kuitenkin paljon yrityksiä, jotka eivät vielä ole ottaneet ensimmäistä askeltaan digitaalisuuden tiellä. Ehkä asia ei vaikuta tarpeelliselta, siitä ei tiedetä riittävästi tai hankintaa pidetään kalliina ja vaivalloisena.

Digital signage -järjestelmän hankkiminen ei kuitenkaan ole mikään monimutkainen operaatio. Alkuun pääsee pienelläkin investoinnilla ja järjestelmää voi kasvattaa tarpeiden lisääntyessä. Tiettyjä asioita on kuitenkin syytä ottaa huomioon ja niitä tässä artikkelissa käsitellään.

Lue lisää: Mitä tarkoittaa digital signage?

Minkä ongelman mainosnäytöt voisivat ratkaista?

Aivan ensimmäiseksi pitää selvittää, mihin tarpeeseen tai ongelmaan digital signage -järjestelmä voisi olla ratkaisu.

Haluatko

  • saada lisää asiakkaita sisälle myymälään
  • ohjata heitä myymälän sisällä haluamillesi alueille
  • nostaa joidenkin tuotteiden huomiota ja siten myyntiä
  • kasvattaa asiakkaiden keskiostosta
  • tehdä palvelun odottamisesta mukavampaa ja jonottamisesta sujuvampaa
  • opastaa ihmisiä liike-tai toimitiloissasi
  • jakaa tietoa yrityksesi tarjoamista palveluista

Kun tarve on selvitetty, on aika miettiä miten monta näyttöä olisi ihanteellisin ratkaisu ja millainen järjestelmä soveltuisi käyttöön parhaiten.

Lue lisää: 5 hyötyä, jotka saat, kun hankit digital signage -mainosnäytön myymälään.

Täysverinen digital signage -järjestelmä koostuu

  • yhdestä tai useammasta digitaalisesta näytöstä
  • mediasoittimesta
  • hallintaohjelmistosta
  • näytöllä esitettävästä sisällöstä.

Järjestelmän saa myymälään kahdella tavalla. Voit tehdä kaiken itse tai ottaa kumppanin, joka toimittaa järjestelmän valmiina ja tarjoaa mahdollisesti eriasteisia ylläpitopalveluja.

Seuraavassa vertailua kahden hankintatavan välillä.

Hankinko itse vai valitsenko kumppanin?

Voiko televisiota käyttää mainosnäyttönä?

Keskeinen osa DS-järjestelmää ovat mainosnäytöt. Jos ne hankitaan itse, houkutus ostaa edullinen kuluttajatason näyttö voi olla suuri. Niin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä

  • niitä ei ole tarkoitettu pidettäväksi päällä pitkiä aikoja
  • takuu ei ole voimassa yrityskäytössä
  • niiden katselukulma ei tue pystyyn asentamista
  • niiden valovoima ei ole välttämättä riittävä
  • ne voivat sisältää tietoturvariskin

Näyttöjen hankinnan lisäksi ne pitää myös asentaa paikoilleen. Käsistään kätevältä sekin sujuu, mutta varmistettavien asioiden lista on pitkä.

Digital signage -järjestelmiin erikoistunut kumppani

  • on valinnut yrityskäyttöön sopivat näytöt luotettavilta toimittajilta
  • asentaa näytöt tilaajan valitsemiin paikkoihin
  • suorittaa kytkennät ja varmistaa, että kaikki toimii.

Kunnollinen kumppani tarjoaa myös järjestelmälle kattavan ylläpidon. Parhaimmillaan se voi olla niin sanottu on-site-takuu, jolloin mahdollisen vian ilmetessä korjaus suoritetaan paikan päällä siellä missä näyttö on.

Miten saan mainokset ruudulle?

Näyttöjen oma mediasoitin voi näyttää sisältöä esimerkiksi muistitikulta päättymättömänä looppina siinä näytössä, jossa se on kiinni.

Laajempaan sisältöjen hallintaan, kuten esimerkiksi niiden ajastamiseen, tarvitaan kuitenkin erillinen ohjelmisto.

Kumppanilta hankittaessa DS-pakettiin kuuluu myös helppokäyttöinen hallintaohjelma, jonka avulla näytöllä oleva sisältö voidaan esimerkiksi ajastaa niin, että kampanjoiden vaihtuessa mainoksetkin vaihtuvat automaattisesti. Mikäli näyttöjä on useita, hallintaohjelmalla voidaan valita, mitä sisältöjä milläkin näytöllä esitetään.

Kuka tuottaa sisällön?

Isoilla toimijoilla on usein valmista sisältöä esitettäväksi myös DS-järjestelmissä, mutta pienemmille yrityksille se voi tuottaa päänvaivaa. Pitää siis päättää, kuka vastaa sisällön luomisesta ja päivittämisestä. Etenkin videomuodossa olevan sisällön suunnittelu ja toteutus vaatii osaamista ja ohjelmistoja.

Hyvin valittu kumppani voi auttaa tässäkin asiassa. Tarjolla on helppokäyttöisiä apuvälineitä lähes automaattiseen, videomuotoiseen sisällöntuotantoon.

Lue myös artikkeli: Edullinen videotantopalvelu – onko sellaista edes olemassa?

Yhteenveto

DS-järjestelmän rakentaminen omin voimin on mahdollista, mutta vaatii paljon vaivannäköä. Aikaa kuluu, eikä haluttuja säästöjä välttämättä saada. Etenkään, jos laittaa myös hankkimiseen, pystyttämiseen, sisällöntuotantoon ja ylläpitoon käytetylle omalle ajalle jonkinlaisen hintalapun.

Tee-se-itse-mallia huomattavasti helpompi ja pidemmän päälle myös edullisempi tapa on DS-järjestelmän hankkiminen osaavalta kumppanilta. Kaiken saa avaimet käteen -periaatteella, mutta vielä paljon enemmän. Kuukausimaksullaan tilaaja saa laitteiston lisäksi asennuksen, hallintaohjelmiston, opastuksen sen käyttöön, jatkuvan ylläpidon on-site takuulla. Lisämaksusta myös apua sisällöntuotantoon.

Helppo tapa kokeilla digital signagea – digitaalinen A-ständi

Jos et ole vielä varma, onko digital signagesta hyötyä yrityksellesi, tarjolla on myös helppo ja riskitön tapa kokeilla asiaa.

Digitaalinen A-ständi

  • on omilla jaloilla seisova mainosnäyttö
  • voidaan sijoittaa haluamaasi paikkaan
  • ei vaadi kiinteää asennusta
  • esittää vaihtuvia sisältöjä kuvina tai videomuodossa
  • sisältöjä voi hallinnoida keskitetysti ja myös ajastaa

Kokeile myymälässä kertomassa tarjouksista tai pystytä myymälän edustalle tekemään ohikulkijoista asiakkaitasi. A-ständin liikkuva kuva on katseenvangitsijana todellinen asiakasmagneetti.

A-ständi sisältää kompaktissa muodossa kaikki tässäkin artikkelissa mainitut digital signagen edut helppokäyttöistä hallintaohjelmaa ja on-site-takuuta myöten.

Lue lisää digitaalisesta A-ständistä