Array

Liikkuva kuva tuli A-ständeihin

Liikkuva kuva on huomionherättäjänä ylivoimainen. Katseemme kääntyy liikkeen suuntaan, tahdoimme sitä tai emme. Ei siis ihme, että videoita esittävä A-ständi on todella tehokas mainosväline.

Omilla jaloillaan seisova, sivusta A-kirjaimen mallinen mainosteline on kaikille tuttu myymälöiden edustoilta, asuntoesittelyistä, messuilta, kaikkialta, missä halutaan viestiä jotain ohikulkeville ihmisille. Jo kampakeraamiselta kaudelta lähtien niissä oleva viesti on ollut julistemuodossa, joko tussilla tekstattuna, tyyliin ”irtokarkit 1,30 €/100 g”, tai painettuna julisteena. Yhteistä niille on kuitenkin aina ollut se, että ne ovat liikkumattomia, ellei sitten joku ota telinettä kantoon ja katoa se mukanaan väkijoukkoon.

Kilpailu kuluttajien katseista on kovaa

Maailma on kuitenkin muuttunut ja kehitys kehittynyt. Meitä pommitetaan erilaisilla markkinoinniksi laskettavilla viesteillä tuhansia kertoja joka päivä. Vuonna 2021 tehdyn arvion mukaan Yhdysvalloissa kuluttaja näkee vuorokauden aikana 6 000–10 000 mainosta. Vielä 2007 tuo luku oli keskimäärin 5 000 mainosta päivässä, joten suunta ei ainakaan ole alaspäin. Ehkä Suomessa ei päästä ihan samoihin lukuihin kuin Yhdysvalloissa, mutta kovin kauas tuosta ei varmastikaan jäädä. Pointti on kuitenkin se, että kilpailu ihmisten huomiosta on kovaa ja siinä kamppailussa liikkumaton juliste A-telineessä jää auttamatta lähtötelineisiin, kun vastassa on dynaamisempia mainosvälineitä.

Lue myös artikkeli: Perinteinen mainosteline vai digitaalinen A-ständi?

Liike vetää puoleensa

Kaikenlaiset liikkuvaan kuvaan perustuvat mainokset ovat vyöryneet markkinoille tsunamin lailla digitaalisen kehityksen myötä. Eikä mikään ihme, sillä liikkuvan kuvan teho huomion kiinnittäjänä on kiistaton. Tutkimuksen mukaan liike herättää mielenkiintomme 400 % tehokkaammin kuin paikallaan pysyvä kohde. Tälle on hyvät perusteet, sillä evoluutio on suosinut yksilöitä, jotka ovat havainneet ajoissa olemassaoloa uhkaavat petoeläimet ja vastaavasti bonganneet myös saaliit ennen muita. Vaikka sapelihammastiikerit eivät enää meitä jahtaakaan vesi kielellä ja ruokaa saa kaupasta, emme voi mitään veremme kutsulle – liike saa päämme kääntymään halusimme sitä tai emme.

Lue myös artikkeli: Mistä sisältöä? Mainos digital signage -mainosnäytöille

Digitaalinen A-ständi on mainosteline steroideilla

Koska liikkuva kuva on huomionherättäjänä niin ylivoimainen, on se tullut myös A-ständeihin. Painetun julisteen sijaan omilla jaloillaan seisovaan telineeseen on istutettu valovoimainen, digitaalinen mainosnäyttö. Muodostunut kokonaisuus lankeaa kattotermin digital signage alle. Samaan kategoriaan kuuluvat myös esimerkiksi infonäytöt, opastavat kosketunäytöt ja sähköiset hinnannäyttäjät.

Myymälän edustalla vaihtuvia sisältöjä ja liikkuvaa kuvaa hyväksi käyttävä digitaalinen A-ständi on kuin perinteinen mainosteline steroideilla. Videoiden lisäksi se pystyy esittämään tietysti myös still-kuvia ja tekstejä, mutta video on näistä tutkitusti tehokkain. Huomion herättämisen lisäksi videoiden vahvuuksiin kuuluu kyky synnyttää voimakkaampia reaktioita aivoissa. Tuotteita ja sen käyttöä voi esitellä videossa monipuolisemmin, ja erilaisten tunnetilojen välittäminen on sekin huomattavasti helpompaa kuin pelkän mainosjulisteen kautta.

Oleellista on myös se, että esitettäviä sisältöjä voi olla useita. Siinä lyhyessä ajassa, joka ohikulkijalta kuluu myymälän editse kulkemiseen, digitaalinen A-ständi ehtii heittämään aika monta koukkua, joista joku saattaa tärpätä, jolloin ohikulkija saadaan kelattua sisään myymälään.

Lue myös artikkeli: 5 hyötyä, jotka saat, kun hankit digital signage -mainosnäytön myymälään

Lisääkö liikkuva kuva sitten myyntiä?

Kysymys kaikkien huulilla on tietysti, lisääkö videoiden esittäminen A-ständissä sitten myyntiä? Siitä on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan myynnin kasvu voi olla jopa 12 %, kun tuote esitellään digitaalisella näytöllä. Tämä ei sinällään yllätä, sillä onhan myymälän edusta kaikkein otollisin paikka ja ajankohta markkinoinnille. Etenkin kauppakeskuksissa, joihin ollaan jo valmiiksi tultu ne proverbiaaliset ostohousut jalassa.

Oikeassa paikassa herätetty kiinnostus voi muuttua ostohalukkuudeksi, joka voidaan saman tien myös toteuttaa käytännössä. Esimerkiksi, jos mainosnäytön videolla höyryävä ja mehevä pizzapala, sulanut juusto reunoista venyen, aloittaa haarukan nokassa matkansa kohti nälkäistä suuta, ohikulkija saa pinnistää tahdonvoimansa äärimmilleen pystyäkseen välttämään kiusauksen poiketa pizzalle. Teho on aivan eri luokkaa kuin jos mainosjulisteessa vain lukisi ”Pizza X euroa”.

Kun rahasta kerran alettiin puhumaan, niin kasvaneen myynnin lisäksi digitaalinen A-ständi lisää kannattavuutta ajansäästön kautta. Mainokset voidaan kerralla ajastaa pitkälle tulevaisuuteen, joten henkilökunnan aikaa säästyy mainosten vaihtamisesta varsinaiseen, tehokkaaseen myyntityöhön.

Myynnin kasvu, kun tuote esitellään digitaalisella näytöllä:

Jopa 11,5 % *

Myynnin tehostaminen kannattaa aloittaa nyt

Liikkuva kuva on tullut jäädäkseen ja aikaansa seuraavan ketjuyrittäjän kannattaa olla etujoukoissa vaihtamassa vanhat A-telineet ja staattiset julisteet digitaalisiin mainosnäyttöihin. Siten uuden teknologian tuomista mahdollisuuksista voi ulosmitata suurimmat hyödyt. Kun uusi on uutta, se kiinnostaa eniten ja silloin huomioarvokin on korkeimmillaan.