Array

Minkälainen näyttö soveltuu mainosnäytöksi myymälään?

Infonäyttö on keskeinen tekijä myymälätiloissa tapahtuvassa markkinoinnissa, mutta millainen näyttö sopii mainosvideoiden tai infosisällön esittämiseen? Lue tämä artikkeli niin vältyt ajan mittaan kalliiksi käyviltä virheratkaisuilta, ja tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Näytön valinta on tärkeä osa myymälämarkkinointia, sillä se, millainen näyttö myymälässä on, vaikuttaa omalta osaltaan asiakaskokemukseen, tuotemielikuvaan ja ostopäätöksiinkin. Oma lukunsa on mainosnäytön tekniset vaatimukset. Toimintaympäristönä myymälätila tai näyteikkuna ovat sellaisia, ettei ihan mikä tahansa näyttö sovellu tarkoitukseen.

Televisio ei ole mainosnäyttö

Hoidetaan heti alta pois yksi yleisistä harhaluuloista, nimittäin tavallisen television käyttäminen infonäyttönä. Tämän päivän kuluttajatelevisiot ovat kuvanlaadultaan hyviä, joten houkutus käyttää niitä mainosnäyttöinä voi olla suuri, mutta televisio ei ole mainosnäyttö. 

Kotikäyttöön tarkoitetut televisiot eivät sovellu digital signage -käyttöön monestakin syystä.

  • Mainosnäytöt ovat päällä pitkiä aikoja, eikä kuluttajatason televisiota ole suunniteltu kestämään ympärivuorokautista käyttöä. 
  • Kotikäyttöön tarkoitettujen televisioiden kirkkaus on riittämätön. Ruudulla esitettävä sisältö ei erotu kirkkaassa myymälävalaistuksessa, puhumattakaan näyteikkunasta ulos auringonpaisteeseen.
  • Televisioissa on usein myös automaattisia energiansäästötoimintoja ja virrankatkaisu, jolloin mainosten esittäminen voi katketa itsestään tietyn ajan jälkeen.
  • Kuluttajatuotteiden takuuehdot eivät yleensä kata yrityskäyttöä, joten takuu ei korvaa mahdollisia vikoja
  • Tavalliset televisiot ovat mainoskäytössä alttiita tietoturvariskeille ja ilkivallalle.

Lue myös: Miten hankin ensimmäisen digital signage -järjestelmän?

Näyttö käyttötarkoituksen mukaan

Kun valitaan mainosnäyttöä myymälään, on tärkeää huomioida näyttöjen käyttötarkoitus ja sijainti. Sisätiloissa käytettävien näyttöjen tulee olla tarpeeksi kirkkaat, jotta niiden kuva erottuu myymälätiloissa siinäkin tapauksessa, että valaistusolosuhteet vaihtelevat päivän aikana. Ulkona käytettävien tai ulos suunnattujen mainosnäyttöjen valinnassa kirkkaus on vielä huomattavasti tärkeämpää, sillä auringonpaiste voi aiheuttaa heijastuksia, jotka heikentävät kuvan erottuvuutta. Ulkoseinille tai näyteikkunoihin asennettavat näytöt vaativat erityisesti korkeaa valovoimaa, jotta sisältö pysyy selkeänä ja houkuttelevana myös kirkkaassa valossa.

Lue myös: Mitä tarkoittaa digital signage?

 

Kiinnitä huomiota näihin asioihin mainosnäyttöä valittaessa

Kuten yllä tuli jo todettua, kotikäyttöön tarkoitetut televisiot ja näytöt voi unohtaa etsittäessä myymälätiloihin sijoitettavia mainos- ja infonäyttöjä. Ammattilaisnäytöissäkin on silti huomattavia eroja. Mihin asioihin siis olisi syytä kiinnittää huomiota?

Korkea valovoima ja säädettävyys

Näytöillä esitettävien materiaalien tulee näkyä ja erottua hyvin vaihtelevissa valaistusolosuhteissa. Kun kuluttajille suunnatuissa televisioissa kirkkaus on luokkaa 300 NITSiä, ammattinäytöissä se voi olla 3000–4000 NITSiä,  jopa enemmänkin.

Pitkä käyttöikä ja huoltovarmuus

Käytännössä lähes jatkuvasti päällä oleva näyttö vaatii kestävyyttä, jota ei tavallisissa, kotikäyttöön tarkoitetuissa televisioissa ole.

Tehokas sisältöjen hallinta

Mahdollisuus asentaa edistynyt ohjelma sisältöjen esittämistä varten.

Laajat katselukulmat

Hyvässä ammattikäyttöön suunnitellussa näytössä on laajat katselukulmat, jotta esitettävä sisältö näkyy mahdollisimman monelle.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin mainosnäyttöä valittaessa

Kuten yllä tuli jo todettua, kotikäyttöön tarkoitetut televisiot ja näytöt voi unohtaa etsittäessä myymälätiloihin sijoitettavia mainos- ja infonäyttöjä. Ammattilaisnäytöissäkin on silti huomattavia eroja. Mihin asioihin siis olisi syytä kiinnittää huomiota?

Korkea valovoima ja säädettävyys

Näytöillä esitettävien materiaalien tulee näkyä ja erottua hyvin vaihtelevissa valaistusolosuhteissa. Kun kuluttajille suunnatuissa televisioissa kirkkaus on luokkaa 300 NITSiä, ammattinäytöissä se voi olla 3000–4000 NITSiä,  jopa enemmänkin.

Pitkä käyttöikä ja huoltovarmuus

Käytännössä lähes jatkuvasti päällä oleva näyttö vaatii kestävyyttä, jota ei tavallisissa, kotikäyttöön tarkoitetuissa televisioissa ole.

Tehokas sisältöjen hallinta

Mahdollisuus asentaa edistynyt ohjelma sisältöjen esittämistä varten.

Laajat katselukulmat

Hyvässä ammattikäyttöön suunnitellussa näytössä on laajat katselukulmat, jotta esitettävä sisältö näkyy mahdollisimman monelle.

Ammattimainen kumppani auttaa

Turvallisin tapa on käyttää apuna luotettavaa ja ammattimaista kumppania, joka kokemuksensa kautta tietää, millainen näyttö mihinkin tilaan ja käyttötarkoitukseen sopii ja osaa sellaiset myös toimittaa. 

Mainos- tai infonäytön hankkimisessa on itse näytön lisäksi hyvä ottaa huomioon myös muitakin seikkoja, kuten niiden yhteensopivuus ja integroitavuus osaksi laajempaa järjestelmää sekä asennukseen ja sijoitteluun liittyvät asiat.

Hyvä kumppaniyritys ei vain myy näyttöjä, vaan tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua nimenomaan näihin osa-alueisiin liittyen, eikä palvelu lopu edes siihen. Ammattimainen DS-kumppani pystyy myös tarjoamaan huolto- ja tukipalvelut – ehkä jopa on-site-takuun – sekä muita lisäpalveluita. 

Viimekätinen hyöty erillisen kumppanin käyttämisestä on se, että kun näytöt toimivat ja tuottavat koko ajan uusia asiakkaita, oma henkilökunta voi keskittyä täysipainoisesti varsinaiseen myyntityöhön.

Ammattitason mainosnäyttö on pitkäikäinen ja taloudellinen investointi, joka helpottaa ja nopeuttaa myymälän markkinointia sekä parantaa asiakaskokemusta. Panostamalla laatuun varmistetaan myymälämarkkinoinnin tehokkuus ja teknologian saumaton toimivuus.