Array

Mistä sisältöä? Mainos digital signage -mainosnäytöille

Myymälän mainosnäytöillä likkuvalla kuvalla on paras huomioarvo – tutkitusti jopa 400% parempi kuin kuvalla, jossa ei ole mitään liikettä.

Digital signagessa liikkuva kuva tarkoittaa käytännössä videomuodossa olevaa mainosta. Mainosvideon voi tuottaa monella tavalla ja tässä artikkelissa tarkastelemme erilaisia vaihtoehtoja, joilla myymälän mainosnäytöille voidaan tuottaa sisältöä.

Lue myös artikkeli: Mitä tarkoittaa digital signage?

Mainoksen tekeminen mainostoimistossa

Etsimättä mieleen tulee mainostoimiston suunnittelema ja toteuttama videotuotanto, jollaisia olemme tottuneet näkemään televisiossa, verkossa, elokuvateattereissa ja tietysti digitaalisilla näytöillä kauppakeskuksissa ja myymälöissä.

Mainostoimiston vahvuuksia ovat ideointi ja korkealaatuinen lopputulos. Mainoksen suunnitteluun käytetään runsaasti aikaa ja tuotannon eri vaiheissa on mukana omien alojensa ammattilaisia. Valmis mainos on laadukas, se kiinnittää katsojan huomion ja sitä voidaan esittää kaikissa formaateissa puhelimen näytöistä elokuvateatterin valkokankaisiin.

Lue myös artikkeli: Edullinen videotuotantopalvelu – onko sellaista edes olemassa?

Miinuspuolina mainostoimistojen kanssa tehtävissä videotuotannoissa ovat korkea hinta ja tuotantoihin kuluva aika. Yksinkertaisenkin videotuotannon hinta on nelinumeroinen ja tilauksesta valmiiseen videoon kuluu helposti viikkoja.

Myymäläketjujen pitkään jatkuvaan imagomainontaan tämä toimintamalli sopii, mutta kun kyse on nopeista kampanjoista tai vaikkapa yksittäisen tuotteen markkinoinnista, yhtälö ei toimi. Mainostoimiston tekemä videomainos on laadukas, mutta tuotantoprosessi turhan kallis ja hidas, jos tarkoituksena on tehdä nopeasti reagoivaa point-of sales-markkinointia.

Mainosvideon tekeminen itse verkkotyökaluilla

Netistä löytyy muutamia verkkopalveluja, joissa on mahdollista itse tehdä mainospohja selaimella ja käyttää pohjaa erilaisten mainosvideoiden tekemiseen. Tämä on varsin kätevää, mikäli editoinnissa hyödynnettävien työkalujen käyttäminen on tuttua ja osaamista löytyy myös visuaalisten ilmeiden luomisessa. Mieluiten yhdessä ja samassa persoonassa. Yksittäisen videon hinta tällä tavalla toteutettuna on mainostoimistossa tuotettuihin verrattuna erittäin edullinen, sillä vuosi- tai kuukausihintaan videoita voi tehdä paljonkin.

Miinuspuolia löytyy silti tästäkin. Verkkotyökalujen käyttö ei ole aivan helppoa ja joka tapauksessa tarvitaan myös luovaa osaamista. Vaikka tietäisi tarkalleen millaisen mainoksen haluaa, osaavakaan käyttäjä ei pysty tekemään täysin halutun näköistä lopputulosta, sillä esimerkiksi käytettävissä oleva kirjasinvalikoima on rajallinen ja fontit melko geneerisiä. Omalla selaimella ja verkkotyökaluilla toteutettavat videot ovat edullisia, mutta niiden tekeminen on hidasta ja työlästä.

Videotuotanto markkinoinnin automaatiopalvelulla

Kolmas ja nykyaikaisin tapa mainosvideon tekemiseen digital signage -järjestelmään eli myymälän mainosnäytöille, on käyttää palvelua, joka automatisoi mainosten videotuotannon. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että palvelun tarjoaja luo tilaajan brändin mukaisen mainospohjan, ja tilaaja lataa palveluun Excel-muodossa olevan tuotehinnastonsa sekä kuvat tuotteista. Tämän jälkeen järjestelmä tekee muutamassa minuutissa halutuista tuotteista laadukkaita ja brändin ilmeen mukaisia videoita, joita voi käyttää mainoksiin.

Omille mainosnäytöille sopivan sisällön lisäksi järjestelmä tekee samalla vaivannäöllä ja yhdellä kertaa sisällöt myös muiden medioiden edellyttämissä formaateissa. Palvelu on kuukausilaskutteinen ja videoita voi tehdä valitun palvelupaketin mukaan tai jopa rajattomasti. Luovaa osaamista ei tarvita, sillä mainostoimiston ammattilaiset tekevät pohjan visuaalisen ilmeen tilaajan toiveiden mukaan.

Videotuotantojen tekeminen markkinoinnin automaatiolla on kustannustehokasta ja nopeaa. Mainokset noudattavat brändin mukaista visuaalista ilmettä ja niiden tekeminen ei vie aikaa, eikä vaadi luovaa panosta. Miinuksena on ehkä se, että järjestelmä ei ole parhaimmillaan brändimainonnassa, vaan sopii ensisijaisesti taktisen mainonnan tekemiseen.

Plussat ja miinukset

Sisällön tuottaminen mainostoimistossa

+ luovat ideat
+ korkea laatu
– vie aikaa
– kallis hinta

Sisällön tuottaminen itse verkkotyökaluilla

+ edullinen
+ ei rajoituksia määrän suhteen
– vie aikaa
– edellyttää luovaa osaamista
– ei välttämättä brändi-ilmeen mukainen

Sisällön tuottaminen markkinoinnin automaatiopalvelulla

+ edullinen
+ nopea
+ ei vaadi luovaa panosta
+ tekee versiot eri medioihin kerralla
– ei oikein taivu brändimainontaan