Array

Digital signage ja myymälän digitalisoiminen kokonaisvaltaisesti

Tässä artikkelissa käydään läpi mitä myymälän digitalisoiminen tarkoittaa ja miten se hoidetaan onnistuneesti maaliin saakka.

Kaupankäynti on kokenut radikaaleja digitaalisia muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana. Esimerkiksi monelle ajatus itsepalvelukassoista tuntui aikaisemmin täysin vieraalta, mutta nyt ne ovat arkipäivää. Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä kasvaa vuosi vuodelta, joten fyysisillä myymälöillä on erittäin kova haaste pysyä pinnalla. Koronapandemia sekoitti pakkaa entisestään, kun kauppakäytäviltä siirryttiin kokonaan verkkokauppaan ja myymälät pakotettiin digitalisaation kiihdytyskaistalle. Tilanne on suhteellisen armoton “nopeat syövät, hitaat eivät” ja monet yritykset tuskailevat yrittäessään etsiä ratkaisua. 

Digitalisointi myymälässä digital signagella

Myymälämarkkinoinnin täysin uusi taso

Tässä yhteydessä myymälän digitalisoiminen tarkoittaa myymälään sijoitettavia digital signage -mainosnäyttöjä. Pyrkimys on viedä myymäläviestintä täysin uudelle tasolle, johon perinteiset paperiset ratkaisut eivät yllä. Digitaalinen näyttö pystyy esittämään tuotteesta eläviä mielikuvia suoraan, jolloin henkilökohtaisen siteen luominen tuotteeseen on asiakkaalle helpompaa Samalla näytöllä voi esittää rajattoman määrän materiaalia ja sisältöä voi ajastaa halutuille ajankohdille tai vaihtaa helposti lennosta.

Markkinoiden helpoin hallinta

Kaikkia näyttöjä pystyy hallinnoimaan yhdestä ja samasta paikasta digitaalisesti, kun taas jokainen paperinen juliste pitää vaihtaa yksitellen, vieden huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa. Esimerkiksi Japanissa sijaitsevien mainosnäyttöjen sisällöt voidaan vaihtaa muutamalla klikkauksella täältä koti Suomesta käsin. Digital Signage -näyttöjen päivittäminen on siis hieman helpompaa, kuin paperin lennättäminen paikanpäälle lentokoneella.

Digitalisointi myymälässä digital signagella

Myymälämarkkinoinnin täysin uusi taso

Tässä yhteydessä myymälän digitalisoiminen tarkoittaa myymälään sijoitettavia digital signage -mainosnäyttöjä. Pyrkimys on viedä myymäläviestintä täysin uudelle tasolle, johon perinteiset paperiset ratkaisut eivät yllä. Digitaalinen näyttö pystyy esittämään tuotteesta eläviä mielikuvia suoraan, jolloin henkilökohtaisen siteen luominen tuotteeseen on asiakkaalle helpompaa Samalla näytöllä voi esittää rajattoman määrän materiaalia ja sisältöä voi ajastaa halutuille ajankohdille tai vaihtaa helposti lennosta.

Markkinoiden helpoin hallinta

Kaikkia näyttöjä pystyy hallinnoimaan yhdestä ja samasta paikasta digitaalisesti, kun taas jokainen paperinen juliste pitää vaihtaa yksitellen, vieden huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa. Esimerkiksi Japanissa sijaitsevien mainosnäyttöjen sisällöt voidaan vaihtaa muutamalla klikkauksella täältä koti Suomesta käsin. Digital Signage -näyttöjen päivittäminen on siis hieman helpompaa, kuin paperin lennättäminen paikanpäälle lentokoneella.

Mistä myymälän digitalisoinnissa lähdetään liikkeelle?

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Koko homma alkaa suunnittelusta, eli kartoitetaan mikä lähtötilanne on ja mikä on haluttu lopputulos. On tärkeää selvittää mitä digital signage -järjestelmän halutaan tehdä, jotta valitaan juuri oikeat näytöt. Mainosnäyttö -järjestelmiin erikoistunut kumppani hoitaa kaiken suunnittelun puolestasi, jolloin lopputulos on juuri halutunlainen. Itsenäisesti on helppo pudota inhottaviin sudenkuoppiin, jolloin esimerkiksi halpa televisio voi tuntua houkuttelevalta ratkaisulta, mutta se ei loppujen lopuksi taivu tehokkaaksi mainosvälineeksi. (Lue: Miten hankin ensimmäisen Digital Signage -järjestelmän?) Kumppani osaa varmistaa heti ensimmäisellä kerralla, että oikea laitteisto on toimintavalmiina ajallaan, eikä rahaa kulu mihinkään turhaan.

Mitä mainosnäytöillä kannattaa esittää?

Video on kuningas

Nykypäivänä ihmisten huomiokyky on jopa huonompi kuin kultakalalla, joten mainos viestit kannattaa pitää lyhyinä ja ytimekkäinä. Videon avulla nostat mahdollisuuksiasi, sillä videolla on 400 % parempi huomioarvo, kuin staattisella kuvalla. Jälleen kokonaisuus on avainasemassa, sillä mitä näytöillä halutaan saavuttaa, määrittelee myös sisältöä. Onko kyse lyhyestä tarjouskampanjasta vai kaupan tunnettavuuden lisäämisestä? Digitaalisten näyttöjen avulla sisältöä voidaan muokata joustavasti tarpeiden mukaan – välillä brändimarkkinointia, välillä taktisia kampanjoita – mikä mahdollistaa tehokkaamman ja dynaamisemman myymälämarkkinoinnin kuin perinteiset staattiset ratkaisut.

Automaatio takaa laadun

Digital Signage -näytoillä voit näyttää jo olemassaolevaa materiaaliasi, mutta sisältöön on tarjolla myös automatisoitu ratkaisu, jolloin järjestelmä hoitaa markkinointisisällön käytännössä kokonaan puolestasi. Voit varmistaa, että sisältösi on aina asiakkaille ajankohtaista ja kiinnostavaa. Helppokäyttöisellä järjestelmällä voit tuottaa rajattoman määrän mainostoimistotasoista sisältöä, jossa tekoäly avustaa luomaan mahdollisimman laadukasta ja myyvää tekstiä. (Lue myös: Miten teen hyvää myymälämarkkinointia?)

Mitä mainosnäytöillä kannattaa esittää?

Video on kuningas

Nykypäivänä ihmisten huomiokyky on jopa huonompi kuin kultakalalla, joten mainos viestit kannattaa pitää lyhyinä ja ytimekkäinä. Videon avulla nostat mahdollisuuksiasi, sillä videolla on 400 % parempi huomioarvo, kuin staattisella kuvalla. Jälleen kokonaisuus on avainasemassa, sillä mitä näytöillä halutaan saavuttaa, määrittelee myös sisältöä. Onko kyse lyhyestä tarjouskampanjasta vai kaupan tunnettavuuden lisäämisestä? Digitaalisten näyttöjen avulla sisältöä voidaan muokata joustavasti tarpeiden mukaan – välillä brändimarkkinointia, välillä taktisia kampanjoita – mikä mahdollistaa tehokkaamman ja dynaamisemman myymälämarkkinoinnin kuin perinteiset staattiset ratkaisut.

Automaatio takaa laadun

Digital Signage -näytoillä voit näyttää jo olemassaolevaa materiaaliasi, mutta sisältöön on tarjolla myös automatisoitu ratkaisu, jolloin järjestelmä hoitaa markkinointisisällön käytännössä kokonaan puolestasi. Voit varmistaa, että sisältösi on aina asiakkaille ajankohtaista ja kiinnostavaa. Helppokäyttöisellä järjestelmällä voit tuottaa rajattoman määrän mainostoimistotasoista sisältöä, jossa tekoäly avustaa luomaan mahdollisimman laadukasta ja myyvää tekstiä. (Lue myös: Miten teen hyvää myymälämarkkinointia?)

Varmista, että homma toimii jatkossakin

Markkinat muuttuvat koko ajan, eikä tulevaisuutta voi ikinä täysin ennakoida. Kun jostain tulee yllättävä kierrepallo, kuten esimerkiksi näytön hajoaminen, voi myymälän henkilökunnalla olla vaikeuksia korjata tilanne. Luotettava kumppani takaa sen, että käytettävissäsi on aina osaava asiakaspalvelu, joka vastaa kaikkiin mahdollisiin haasteisiin. Kannattaa valita kumppani, joka tarjoaa hyvän asiakaspalvelun, jolloin huolto tulee nopeasti paikalle auttamaan missä tahansa asiassa, etkä jää koskaan ongelmien kanssa yksin pähkäilemään. Myymälää ei tarvitse sulkea ja siten kärsiä myyntitappioista. Esimerkiksi storefy tarjoaa näyttöihin 36 kk on-site-takuun.

Yhteenveto

Myymälän digitalisointiin onnistuneesti liittyy monta seikkaa, jotka vaativat kunnolla asiaan perehtymistä. Kaikkia asioita on mahdotonta ottaa yksin huomioon, jolloin rahaa voi mennä tahattomasti hukkaan. Pahimmassa tapauksessa digitaalinen järjestelmä ei ole valmis myymälän avajaisiin mennessä, jolloin asiakkaiden kiinnostus myymälästä voi lopahtaa, ennen kuin se on ehtinyt kunnolla edes syntyä. Osaava kumppani hoitaa kaiken suunnittelun puolestasi ja osallistuu myös projektin hallintaan. Sinun täytyy vain sanoa mitä haluaisit DS -järjestelmän saavuttavan. Huolehtiva asiakaspalvelu on ratkaisemassa mahdolliset ongelmat ennen kuin ehdit edes kissa sanoa ja pitää huolta siitä, että järjestelmä toimii aina niin kuin pitääkin.