Dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa menetelmää, jossa tuotteiden hinta muuttuu jatkuvasti eri tekijöiden, kuten kysynnän, kilpailutilanteen, sesonkien ja jopa yksittäisten asiakkaiden käyttäytymisen perusteella. Se mahdollistaa joustavan hinnoittelun strategian, jonka avulla yritys voi optimoida tuottojaan ja vastata markkinoiden muutoksiin reaaliajassa. Eri tutkimukset osoittavat, että dynaaminen hinnoittelu voi kasvattaa tuloja jopa 30 prosentilla ja lisätä voittomarginaaleja noin 11 prosentilla. Kuluttajamaailmassa dynaaminen hinnoittelu on ollut jo vuosikymmeniä hotellien ja lentoyhtiöiden käytössä, lisäksi verkkokaupoissa tämä järjestelmä on laajalti yleistynyt.
Fyysisillä myymälöillä ei ole ollut pitkään mahdollisuutta hyötyä verkkokauppojen tavoin dynaamisesta hinnoittelusta. Kiinteät hinnat ovat olleet kultainen standardi ja henkilökunnalla on kulunut turhaa työaikaa perinteisten paperisten hintalappujen vaihtamiseen. Prosessi on erityisen turhauttava varsinkin, jos laput pitää vaihtaa hetken päästä taas uudestaan ja aika on pois varsinaisesta myyntityöstä. Myös inhimilliset virheet moninkertaistuvat, kun hintoja naputellaan lapuille käsin. Tämä taas voi johtaa pettyneisiin asiakkaisiin, jotka eivät välttämättä enää haluakaan ostaa tuotetta. Sähköinen hintanäyttö mahdollistaa tuotteiden hintojen päivittämisen digitaalisesti muutamassa sekunnissa.